Adaptacja
Każde debiutujące w przedszkolu dziecko, przechodzi okres adaptacji w swój własny, indywidualny sposób.
Jak będzie się to odbywało i ile trwało, zależy od dziecka i jego wcześniejszych doświadczeń.
Powszechnie uważa się, że okres adaptacji trwa około miesiąca i po tym czasie dziecko „wchodzi” w tryb funkcjonowania w przedszkolu. Uczy się, że przedszkolne życie toczy się swoim rytmem. Jednak w adaptacji ważniejsze niż nauka nowego rytmu dnia jest to, że następuje proces przeniesienia przywiązania z mamy na nową osobę - wychowawcę. Jak sama nazwa wskazuje, jest to proces, czyli coś, co nie dzieje się z dnia na dzień. Nie jest tak, że dziecko jednego dnia jest przywiązane do mamy, a na drugi dzień już kocha swoją panią w przedszkolu. Przedszkolak musi poznać tę nową osobę, polubić ją, zaakceptować, nauczyć się jej i dopiero wtedy będzie mógł przenieść stopniowo na nią przywiązanie.
Wiadomo, że dzieci, tak jak i dorośli, w różny sposób przystosowują się do nowych sytuacji. Jednym nie sprawia to większej trudności, potrafią bardzo szybko się przyzwyczaić, nawiązać kontakt z nowymi osobami; dla innych z kolei będzie to okres dłuższy i wcale nie taki łatwy.
Od pierwszej wizyty dziecka w przedszkolu staramy się, aby czuło się u nas jak w domu. Najważniejszym jest, by dziecko poczuło się na tyle bezpiecznie, aby chciało z nami przebywać. W tym celu, musi poznać otoczenie i rutynę dnia, lecz przede wszystkim nawiązać relację z nauczycielkami.
Chcemy, aby proces wejścia w nową społeczność, odbywał się w sposób jak najbardziej przyjazny, dlatego każde Dziecko w naszym przedszkolu adaptuje się w sposób indywidualnie zaplanowany na wcześniejszym spotkaniu z rodzicami. Wiemy, że najlepiej znacie swojego dziecko, najlepiej odczytujecie jego emocje i Wy wiecie najlepiej jak pomóc mu, oswoić tą nową rzeczywistość. Dlatego, w tym początkowym czasie towarzyszyć dziecku może rodzic – tak długo, jak jest to potrzebne.
W trakcie roku przedszkolnego zapraszamy do wizyt w przedszkolu, podczas trwania regularnych zajęć.
Termin i procedura adaptacji ustalana jest indywidualnie, na spotkaniu rodziców z dyrektorem.